Wygoda użytkowania laptopa biurowego – panuje przekonanie, że praca biurowa jest lekka, łatwa i przyjemna, bo przecież nie ma w niej czynników zagrażających zdrowiu pracownika. Narzędziami w pracy biurowej są komputer, ksero, faks, telefon i internet. Praca biurowa przeszła całą drogę informatyzacji i wszystkie dane wprowadzane są do „komputera” i przechowywane w bazach danych.
Praca w biurze również może być uciążliwa i wpływać negatywnie na kręgosłup oraz oczy. Sytuacje stresowe i konflikty są na porządku dziennym. Sporą część obowiązków pracownik wykonuje na komputerze. Dlatego ważne jest wygodne i komfortowe stanowisko pracy, które będzie wyposażone w laptop dostosowany do wymagań danej pracy.
Nie tylko parametry techniczne
W obecnych czasach nikt nie wyobraża sobie pracy biurowej bez laptopa. Umiejętność obsługi komputera, odpowiednich do stanowiska programów to najważniejsze wymagania stawiane kandydatom na konkretne stanowisko. Obowiązkiem pracodawcy jest komfortowe urządzenie stanowiska pracy – zagwarantowanie sprzętu informatycznego dobrej jakości oraz zadbanie o takie umeblowanie pomieszczeń biurowych, aby pracownicy mieli komfortowe warunki do wykonywania obowiązków służbowych. Ważne są ergonomiczne krzesła, odpowiedniej wielkości biurka i właściwie dobrane światło. Wybierając laptopy do biura, trzeba brać pod uwagę nie tylko kwestie techniczne, ale także ergonomię, to znaczy wygodę użytkowania laptopów. Wydajność pracy zależy także od samopoczucia pracownika i właściwych relacji w zespole. Pod względem technicznym laptop powinien być dobrany do rodzaju wykonywanej pracy.
Gigantyczny postęp w informatyzacji biur
Ostatnie 20 lat to czas szybkich przemian w zakresie informatyzacji biur. Sprzęt komputerowy jest coraz nowocześniejszy i wydajniejszy. Zniknęły duże, stacjonarne komputery, które zostały zastąpione przez poręczne, niewielkie i lekkie laptopy o możliwościach technicznych wielokrotnie większych od komputerów stacjonarnych. Powstały nowe zawody związane z informatyzacją. Laptopy do biura są standardem we wszystkich firmach.
Niedostosowane do wymogów nowoczesnego świata przepisy o bezpieczeństwie i higienie pracy
Nowoczesna technologia szybko dotarła do biur. Niestety, za rozwojem technologicznym nie nadążają przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach komputerowych. Polskie normy prawne dotyczące szeroko rozumianego bezpieczeństwa pracy na stanowiskach „wyposażonych w monitory ekranowe” zostały uchwalone w 1998 roku i od tamtej pory nie były nowelizowane. W przypadku technologii informatycznych 22 lata to czasowa przepaść, inna epoka i rzeczywistość. Przepisy odpowiadają wyposażeniu biur w tamtym czasie i nie ma w nich paragrafów o komputerach przenośnych. Dwadzieścia dwa lata temu, laptopy do biura nie były dostępne w Polsce. O dezaktualizacji przepisów o stanowiskach komputerowych w przedsiębiorstwach mogą świadczyć paragrafy o jednostkach centralnych, czy dyskietkach (od lat nie ma ich w sprzedaży). Na początku XXI wieku dyskietki zostały zastąpione przez płyty CD i DVD. Później pojawiła się pamięć przenośna. Z wymagań prawnych co do monitora, mają zastosowanie jedynie przepisy o wyraźnych znakach na ekranie oraz o odpowiednim oświetleniu miejsca pracy. W przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy nie ma ani słowa o funkcjonalnym i wygodnym dla pracownika wyposażeniu stanowiska pracy, którego głównym narzędziem jest laptop do biura. Na szczęście pracodawcy wiedzy, jaki wpływ na wydajność pracy ma właściwie wyposażone stanowisko komputerowe i starają się zapewnić komfort pracownikom biurowym.
Zasady urządzania wygodnego stanowiska komputerowego
Na pracowników biurowych również czyhają zagrożenia zdrowotne, np.: wady postawy, bóle kręgosłupa i odcinka szyjnego, przeciążenie stawy łokciowego, mrowienie rąk i nóg, drętwienie palców. Aby zminimalizować zagrożenia zdrowotne związane z wykorzystywaniem laptopa biurowego, trzeba zwrócić uwagę na dobór mebli biurowych do wzrostu pracowników. Świetnie sprawdzają się biurka o regulowanej wysokości i blacie. O wiele lepiej pracuje się w ładnie urządzonym wnętrzu. Wystrój pomieszczeń ma wpływ na wygodę i wydajność pracy. Biuro powinno być uporządkowane. Laptop do biura musi stanowić element aranżacji wnętrza. Jego podłączenie powinno być wykonane w taki sposób, aby pracownik miał wygodny dostęp do portów, kabla sieciowego, monitora oraz skanera i drukarki. Klawiatura powinna mieć blok numerowy i wygodne przyciski. Najwygodniejsze laptopy do biura to modele, w których gniazda, takie jak: LAN, VGA, HDMI czy DisplayPort znajdują się na tylnej krawędzi urządzenia.
Miejsce do pracy przy komputerze musi być urządzone w taki sposób, aby pracownik miał swobodny dostęp do laptopa. Odległość między jednym a drugim stanowiskiem pracy powinna wynosić minimum 60 cm. Bardzo istotne dla komfortu pracy przy laptopie do biura jest wygodne krzesło z regulacją wysokości i optymalnym kątem nachylenia oparcia, ponieważ zapobiega bólom kończyn i kręgosłupa.